Frågor & Svar

Vad krävs för att komma in hos er?

Vi tycker att alla ska ha en möjlighet att få bli frisör därför går vi inte på betyg utan vi har ett personligt möte med information, diskussion utifrån dig och en eventuellt blivande frisörkarriär.

Alla som är intresserade av att börja bjuds in till skolan innan så att man kan se hur vi jobbar och hur vårt upplägg ser ut.

Hur lång är er privata Barberarutbildning?

Barberarutbildningen är på deltid 1 termin. Efter det ska man gå på färdigutbilding på salong i ca 500 timmar.

Hur lång är er frisörutbildning?

Skolan är på ett läsår, två terminer (1500 tim). Första året går man på skolan sen är man ute och på färdigutbildning på salong i ca ett till två år där du ingår ett färdigutbildningsavtal som anställd.

Betalar jag hela summan innan start?

Ja när du har betalat in handpenningen på 10 000-15 000 kr så har du din plats till den termin du sökt till.

Återstående betalar du 30 dagar innan skolans början.

Tillkommer några kostnader under året?

Nej, du får en välfylld väska med verktyg så som kammar, borstar och saxar av oss samt ”OLS student” internetbaserat utbildningsmaterial dygnet runt. Allt annat material som behövs får du låna av skolan.

Hur finansierar man utbildningen?

Du kan söka via Wasa Kredit eller Human Finans gällande lån för delbetalning på vår hemsida. De flesta elever tar privata lån. Vänd dig till din privata bank och se vilka lån de kan erbjuda.

Hur hittar jag praktikplats och färdigutbildningsplats?

Det är ditt ansvar som elev att besöka och presentera dig för att hitta praktik- och färdigutbildningsplats som anställd, men det ligger ju i vårt intresse att alla elever hittar platser och vi stöttar och hjälper till. Vi har salonger som hör av sig och vill ha elever och vi försöker matcha för att det ska passa elev och salong. Idag är det väldigt stor brist på frisörer.

Får jag betalt under färdigutbildningen?

Ja du får betalt enligt riksavtalet mellan Handels och Frisörföretagarna. Du får betalt efter den nivå du befinner dig i (Läs avtalet här).

Är jag garanterad frisörjobb efter er utbildning?

När du gått ut hos oss har du kunskaper som motsvarar Delprov 1 / Frisörlicens A vilket är en fantastisk start på din karriär men vi kan inte garantera jobb. Det är upp till dig att bli den bästa och att söka den salong som du vill vara på. Vi har många salonger som ringer oss och vill ha våra elever så vi brukar kunna hjälpa till. Men det är upp till eleven att leta sitt framtida jobb som i alla andra yrken.

Hur många är det i varje klass?

Det är max 14 i klasserna.

Ansökan

Vill du ta steget mot ett arbetsliv som frisör? Ansök till vår frisörskola i Stockholm! Tidigare betyg och erfarenhet som frisör är oviktig, däremot måste du ha ett intresse för att skapa. När din intresseanmälan har tagits emot får du information om utbildningen per telefon.