Påbyggnadsutbildning
i Göteborg

För dig som redan är behörig frisör är påbyggnadsutbildningen lämpad för att få mer
tekniker, nya användbara tekniker, kreativitet och större trygghet i ditt yrkesutövande.

För dig som gått en grundutbildning motsvarande nivå 1 (frisörprogrammet på gymnasiet, en godkänd privat skola eller som lärling i 2000 timmar) men kanske inte tagit Delprov 1 ges träning fram till provet innan du tas vidare, till skillnad från dig som tagit Delprov 1. Timmarna som du gör på skolan är godkända av Sveriges Frisörföretagare och Handelsanställdas förbund och förs in i din utbildningsbok enligt Riksavtalet inom frisörbranschens parter.

Påbyggnadsutbildningen för frisör bygger på att du har en grundutbildning eller tidigare erfarenheter som frisör, därav den högre nivån och tempot än det på våra grundutbildningar. Med dina tidigare erfarenheter och vår utbildningsplan är målet satt högt för att du efter utbildningen ska känna dig trygg i din yrkesroll. Du får en helhetssyn på ditt kunnande och får upp tempo samt trygghet i tekniker.

Utbildningsinnehåll

Påbyggnadsutbildningens innehåll är både teoretiskt och praktisk. Innehållet är lika till namnen men med olika svårhetsgrader beroende på ditt behov. Vi behovstestar alla elever innan start och även första tiden efter uppstart. Vi individanpassar mycket efter vad just du behöver. Du kan tillgodoräkna dig upp till 1000 timmar hos oss.

Individuellt test

Alla gör individuella tester för att säkerställa kunskapsnivå innan den individuella studieplan beslutas, där tas även hänsyn till tidigare meriter såsom arbetslivserfarenhet och betyg. Det är den individuella studieplanen som ligger till grund för din utbildning.

Individuell studieplan

Den individuella studieplanen kommer att riktas mot just ditt behov som frisör. Du har kanske gått ett frisörgymnasium och klarat delprovet, du behöver hjälp till delprovet, du har jobbat av lite av dina 3000 timmar och vill få lite mer handledning, du har jobbat som frisör i många år men vill uppdatera dina kunskaper, du vill ta gesäll- eller mästarbrev osv. Det är detta som vi utgår från när vi skräddarsyr din personliga utbildningsplan. Det viktiga är att vi tar dig från dina behov vidare i frisöryrket.

KM+CM_MODERNISTIC_RGB_MEDRES_11_CLAUDIA

Repetition

Den första tiden repeteras för att säkerställa att alla har den grundkunskap som krävs för att klara anpassad utbildningsnivå. Luckor fylls i och färdigtränas.

Kemi och Färg

I kemi och färg är det en stegrande skala som bygger på dina grundkunskaper i olika nivåer. Det är praktiska och teoretiska färdigheter som tränas, allt från nya tekniker till hastighetsträning, produktkännedom, kreativitet och teknik.

Tempot och teknikerna varierar i de olika nivåerna, allt för att du ska nå dina mål.

Klippning Dam/Herr

Klipptekniker är stort och roligt, vi jobbar med både herr och damtekniker och självklart även skägg. Vi tar dig genom allt från grundtekniker till mer avancerade tekniker, både med saxar och knivar. Du jobbar på kunder, egna modeller och dockor.

Målet är att du ska se hur du på bästa sätt ska anpassa tekniker och former som får dig att nå det önskade målet, samtidigt som du känner trygghet i ditt skapande. Tempo och tekniker varierar i de olika nivåerna, och för de som ska ta gesällen gäller även träning inför det.

Styling

Styling utförs självklart på alla våra kunder, men ibland vill kunden ha något extra. Här utbildas du i olika tekniker och vilka produkter som passar för olika hår. Innehållet är bl.a. Blowbarstekniker och tångtekniker.

Uppsättning

Från grundteknikerna bygger du vidare. Vi utgår från olika förprepareringssätt, olika former, fästen och tittar på olika stilarter. Allt från klassiska tekniker till mer avancerade och kreativa tekniker.

Tempo och tekniker varierar i de olika nivåerna, och för de som ska ta gesällen gäller även träning inför det..

Ekonomi och salongstänk

Kommunikation och konsultation med kunden är den viktigaste uppgiften vi har som frisör; att förstå sin kund. Detta tränar vi på både direkt mot kund och under teoripass. Med olika grepp blir du säkrare gentemot kunden och utifrån det utbildas du i hur du får en högre lönsamhet i det du gör.

Att förstå företagande och var pengarna går till är oerhört viktigt, oavsett om du ska vara anställd eller driva egen verksamhet.

Kursmaterial fördjupningsutbildning

Alla verktyg och material finns att låna på skolan. Du får en väska med borstar, kammar, kniv och saxar som blir din efter utbildningen. Fönar och värmetänger finns som lån, men går förstås också att köpa till förmånligt pris.

Ansökan

Bygg vidare på dina kunskaper som frisör – skicka in din intresseanmälan till vår påbyggnadsutbildning redan idag! När din intresseanmälan har tagits emot får du information om utbildningen per telefon.