Barberarutbildning
i Stockholm, 1 läsår - Komvux

Barberarutbildningen är ett yrkesprogram som ska ge kunskaper om och färdigheter i olika behandlingar, tekniker och hantering av verktyg samt kunskaper om material som förekommer inom branschen. Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i hantverksprocessen. Inom alla hantverksyrken är personlig prägel, teknisk skicklighet, kvalitet och design centralt. I utbildningen ska eleverna därför ges möjlighet att öva hantverksyrkets olika moment och tekniker och förstå yrkets karaktär, hantverkstraditioner och utvecklingsmöjligheter. De ska få utveckla sin känsla för färg, form och komposition samt använda de digitala tekniker som förekommer i yrket.

Efter utbildningens 1500 h är man redo att avlägga branschens Gesällprov.

Utrustning

Hos oss kan du antingen LÅNA eller KÖPA alla verktyg du behöver. LÅNAR du väskan så lämnar du tillbaka den och dess innehåll efter avslutad utbildning. KÖPER du väskan så blir den och dess innehåll din. Den kostar då 6000:-

Väskan innehåller bland annat:
  • Sax, Effilersax och knivar
  • Klipp/Fademaskin
  • Flera typer av kammar
  • Flera typer av borstar
  • Förkläde och kundkappa
  • Övningshuvuden
  • Och mycket annat som du behöver under utbildningen

Ämnen

Hantverk Introduktion

Tradition och utveckling

Material och miljö

Frisör 1

Barberare 2

Barberare 3

Barberare 4

Barberare 5

Barberare 6a

Beautiful hairstyle

Ansökan

Ansökningsperiod för Komvux våren 2024: Pågår. Stänger 25/2 Start: 22/4-24

Prövningar

Datum för prövning 2024
Mars: 4/3
Maj: 13/5
Sept: 23/9
November: 18/11

Kontakta skolan för mer information.